§ 01: FORENINGENS NAVN OG HJEMSTED Foreningens navn er Ålsgårde-Hellebæk Havbad. Foreningens hjemsted er Langebro, Ndr. Strandvej 148A, 3140 Ålsgårde, Helsingør Kommune.
§ 02: FORENINGENS FORMÅL Det er foreningens formål at fremme sundhed og trivsel samt skabe socialt samvær og glæde gennem fælles kulturelle, idræts, frilufts- og fritidsaktiviteter, og tillige arbejde for de bedst mulige badefaciliteter året rundt for medlemmer af Ålsgårde-Hellebæk Havbad.
Herudover er formålet at styrke fællesskabet med alle havnens brugere og foreninger i og omkring Langebro.
§ 03: OPTAGELSE AF MEDLEMMER / EVT. EKSKLUSION Som medlem af foreningen kan bestyrelsen optage enhver, der er fyldt 18 år. Optagelsen er kun gyldig, når de med indmeldelsen til enhver tid forbundne gebyrer er indbetalt til foreningen på den af bestyrelsen anviste måde.
Bestyrelsen kan med udgangspunkt i anlæggets kapacitet og vedligeholdelse til enhver tid begrænse det samlede medlemsantal, oprette ventelister og begrænse gæsters adgang til foreningens faciliteter.
Bestyrelsens flertal kan beslutte at ekskludere et medlem. En sådan beslutning kan af den pågældende forlanges forelagt på en ekstraordinær generalforsamling til endelig afgørelse. Det medlem, som er indstillet til eksklusion, har ret til at deltage i den ekstraordinære generalforsamling og fremføre sin version af sagen. Den ekstraordinære generalforsamling skal indkaldes senest 14 dage efter modtagelse af an- modning herom og afholdes senest 14 dage herefter.
§ 04: FASTSÆTTELE AF KONTINGENT Foreningens kontingent fastsættes for et år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Kontingentet opkræves forud for et år.
Kontingentrestance i mere end 2 måneder medfører automatisk sletning af medlemskabet. Ingen, der er i kontingentrestance, kan genoptages som medlem, før hele restancen er betalt til foreningen.
§ 05: MYNDIGHED Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i februar måned, så vidt muligt den anden onsdag i måneden.
Indkaldelse til den ordinære generalforsamling sker med mindst 3 ugers varsel pr. e-mail. Med samme varsel vil medlemmerne blive informeret herom på foreningens hjemmeside og på foreningens Facebook-gruppe.
Kun medlemmer, der har betalt forfaldent kontingent, har stemme- og taleret på generalforsamlingen. Passive og/eller venteliste- eller støttemedlemmer har ikke stemmeret.
Alle forslag undtagen vedtægtsændringer afgøres ved simpel stemmeflerhed blandt de deltagende medlemmer, som er stemmeberettigede. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Afstemninger om personspørgsmål er skriftlige. Øvrige afstemninger sker ved håndsoprækning, med mindre dirigenten, bestyrelsen eller mindst halvdelen af deltagerne begærer skriftlig afstemning.
Vedtægtsændringer i henhold til § 11.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset fremmøde.
Der udarbejdes referat fra generalforsamlingen. Referatet godkendes og underskrives af dirigent, formand og referent. Referatet lægges på foreningens hjemmeside og på foreningens Facebook-gruppe.
Generalforsamlingen kan gennemføres virtuelt via et elektronisk medium, hvis en offentlig myndighed påbyder en midlertidig indskrænkning af forsamlingsfriheden.
§ 06: GENERALFORSAMLINGENS DAGSORDEN Dagsorden for den ordinære generalforsamling udarbejdes af bestyrelsen og skal mindst omfatte følgende punkter:
01) Valg af dirigent 02) Valg af referent og stemmetæller 03) Bestyrelsens beretning ved formanden med efterfølgende godkendelse 04) Aflæggelse af regnskab for det forløbne regnskabsår med efterfølgende godkendelse 05) Budget og kontingent for det kommende år til godkendelse 06) Indkomne forslag, som skal være bestyrelsen i hænde 14 dage før generalforsamlingens afholdelsesdato 07) Valg af to bestyrelsesmedlemmer (lige år) 08) Valg af tre bestyrelsesmedlemmer (ulige år) 09) Valg af 2 suppleanter (ulige år) 10) Valg af revisor (ulige år) 11) Valg af revisorsuppleant (lige år) 12) Eventuelt
Indkomne forslag, regnskab og budget tilsendes medlemmerne 8 dage før generalforsamlingen pr. e-mail.
§ 07: EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING En ekstraordinær generalforsamling kan til en hver tid indkaldes af et flertal i bestyrelsen med 10 dages varsel - forslag til dagsorden skal medsendes.
En ekstraordinær generalforsamling kan gennemføres virtuelt via et elektronisk medium, hvis en offentlig myndighed påbyder en midlertidig indskrænkning af forsamlingsfriheden.
En ekstraordinær generalforsamling skal desuden indkaldes indenfor 14 dage, hvis mindst 25 medlemmer skriftligt ønsker dette og indleverer en begrundet dagsorden. Denne ekstraordinære generalforsamling afholdes senest en måned efter begæring herom er modtaget af bestyrelsen.
Indkaldelse og afstemning i henhold til § 05.
§ 08: DAGLIG LEDELSE Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og består af 5 medlemmer valgt demokratisk af generalforsamlingen, men er funktionsdygtig ved 3 bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år, idet henholdsvis 2 eller 3 bestyrelsesmedlemmer er på valg hvert andet år. Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand og kasserer.
Bestyrelsen kan fastsætte sin egen forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til stede. Bestyrelsen fører en beslutningsprotokol. Bestyrelsen repræsenterer foreningen i alle forhold.
Formanden og et andet bestyrelsesmedlem tegner foreningen i fællesskab.
Ved optagelse af lån, handel af ejendom eller andre værdier tegnes foreningen af samtlige bestyrelses- medlemmer.
Foreningens årsregnskab underskrives af foreningens formand, kasserer og revisor.
Alle bestyrelsesafgørelser foregår ved almindeligt stemmeflertal, dog kræves tilstedeværelse af mindst 3 bestyrelsesmedlemmer. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Ved valg af tillidsposter skal den pågældende være til stede eller have afgivet skriftlig erklæring om vil- ligheden til at modtage valg.
Bestyrelsesmøder kan gennemføres virtuelt via et elektronisk medium, hvis en offentlig myndighed på- byder en midlertidig indskrænkning af forsamlingsfriheden
§ 09: SUPPLEANTER OG REVISORER Generalforsamlingen vælger 2 suppleanter til foreningens bestyrelse. Suppleanterne er på valg hvert andet år. Genvalg kan finde sted.
Suppleanterne har ret til at deltage i bestyrelsesmøder, dog uden stemmeret. Suppleanternes forhold til bestyrelsesmedlemmerne er ikke personligt - de indtræder i bestyrelsen, hvis et bestyrelsesmedlem fratræder inden for en valgperiode.
Generalforsamlingen vælger en revisor for en periode af 2 regnskabsår ad gangen. Revisor kan være medlem af foreningen, men må ikke være medlem af bestyrelsen. Genvalg kan finde sted.
Foreningens kasserer fører foreningens medlemsregister og kassebog og afstemmer foreningens økonomiske forhold med bestyrelsen.
Revideret regnskab forsynes med påtegninger og fremlægges på næstkommende årlige ordinære generalforsamling.
§ 11: VEDTÆGTSÆNDRINGER Vedtægtsændringer kan ske på enhver generalforsamling, når forslaget er rettidigt indsendt senest 14 dage før generalforsamlingen, og når mindst 2/3 af de fremmødte har stemt for forslaget.
Vedtægtsændringerne skal efterfølgende godkendes på en ekstraordinær generalforsamling i direkte forlængelse af den ordinære generalforsamling.
§ 12: FORENINGENS OPLØSNING Beslutning om foreningens ophør kan kun tages på en ekstraordinær generalforsamling indkaldt med dette formål.
Indkaldelse til den ekstraordinære generalforsamling skal ske med 4 ugers varsel. Mindst 2/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer skal stemme for opløsning. Er generalforsamlingen ikke beslutningsdygtig, foretages en vejledende afstemning. Er denne for en nedlæggelse (ved simpelt flertal), indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor simpelt flertal afgør spørgsmålet.
Ved foreningens ophør tilfalder dens aktiver Helsingør Kommune, der skal bruge samme udelukkende til sociale og/eller almennyttige formål.
Hvis en tilsvarende forening ønskes oprettet, kan der være mulighed for at ansøge Helsingør Kommune om et opstartsbeløb.
Ovennævnte vedtægter er godkendt på den ordinære generalforsamling den 09. februar 2022 og på den ekstraordinære generalforsamling i direkte forlængelse af den ordinære generalforsamling.